Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) reguliše se vožnja električnih trotineta. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja očekuje nagli porast broja trotineta na ulicama. Ali Igor Velić, inženjer saobraćaja iz Udruženja "Sigurne staze", kaže da ovakav predlog destimuliše vozače trotineta.
Kako je predviđeno predlogom izmena ZOBS, vozači trotineta biće obavezni da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.
Mogu se voziti kolovozom samo na putu na kom je brzina kretanja ograničena na 30 kilometara na sat. Vozači koji su navršili 18 godina života mogu se voziti i na putu na kome je brzina kretanja ograničena na 50 km/h. Donja starosna granica za upravljanje trotinetom je 14 godina.
Okanović kaže da bi bezbednost pešaka trebalo da bude značajno bolja, s obzirom da je predlagač izmena i dopuna zakona prihvatio preporuku Evropskog komiteta za bezbednost saobraćaja da električnim trotinetima bude zabranjeno kretanje trotoarima i ostalim pešačkim površinama.
„Što se tiče bezbednosti samih trotinetista, predlogom zakona predviđena je njihova obaveza da nose zaštitne kacige jer su poslednja istraživanja pokazala da su u vozača trotineta prilikom pada najčešće povrede glave. Takođe, vozači trotineta imaće obavezu da nose svetloodbojni prsluk kada su na kolovozu, zahvajljući čemu će biti znatno uočljiviji“, izjavio je Okanović za N1, navodi se na sajtu https://nova.rs/auto/nova-pravila-za-elektricne-trotinete-veca-bezbednost-ili-obeshrabrivanje-vozaca/.
Dodaje da je na upravljačima puta da stanje kolovoza što više dovedu u red, kako bi kolovozi bili bezbedni za kretanje električnih trotineta i kako bi mogućnost pada zbog neravnine na kolovozu bila što manja.
Sa druge strane, Velić kaže da biciklističke trake i staze nema 99 odsto Srbije, a putevi sa ograničenjem brzine od 30 km/h su „misaona imenica“.
Kako kaže, 90 odsto njegove struke je „na strani“ motornog saobraćaja, a kreatori saobraćajne politike ne promovišu koncept da ulica nije namenjena samo za motorna vozila, nego i za decu, pešake, osobe sa invaliditetom i bicikliste.
„Kod nas saobraćajna struka već punih 30 godina konstantno radi da se destimulišu i deca, pešaci, osobe sa invaliditetom, biciklisti, i evo sad električni trotineti. Oni jednostavno ne žele da to vide na ulici“, kazao je on.
Prema Velićevim rečima, praktično kad god ljudi starosti 14-18 godina stanu na trotinet biće u prekršaju, a ako dođe do nesreće oni će biti krivi, što destimuliše mlade učesnike u saobraćaju.
Uvodi se i obaveza da se na vozilo postavi nalepnica iz koje se može utvrditi snaga motora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila, a Velić smatra da će time Agencija za bezbednost saobraćaja da dodatno „oporezuje“ ljude.
Damir Okanović očekuje da će biti sve više električnih trotineta na putevima, a razlog tome je dolazak kompanija koja se bave rentiranjem električnih trotineta putem aplikacija za smart uređaje (E bike sharing), a kojima je, kako kaže, „usvajanje zakona preduslov za investiranje na naše tržište“.
„Osim toga, električni trotineti su sve jeftiniji i dostupniji, tako da je porast njihovog broja sasvim očekivan“, kaže on.
Velić, međutim, smatra da nije tačno da će regulisanje ove materije zakonom privući firme koje se bave iznajmljivanjem elektrinčnih trotineta.
„Taj koji rentira, to preduzeće ili operater, kako će da obezbedi kacigu za svakog, kako će da obezbedi svetloodbojni prsluk, da li će taj čovek da vrati prsluk i kacigu, i tako dalje“, kazao je on.
Velić kaže da je javna rasprava o izmenama ZOBS bila organizovana krajem decembra, kada su bili praznici, a predlog zakona Vlada donosi u avgustu, kada su svi na odmorima i biće manja reakcija javnosti.
Ističe da je više udruženja tražilo da se pravila za trotinete definišu identično kao i za bicikle, jer je to „poznato ponašanje svima u saobraćaju“, a takođe bi se stimulisao takav način kretanja.
„Međutim MUP je to sve odbio… Preko 90 odsto predloga građana nije usvojeno, što govori da je javna rasprava za izmene ZOBS bila farsa“, govori Velić.