Galeriji Narodnog muzeja Požarevac, do nedavno Galeriji savremene umetnosti, od 15. marta publika može pogledati izložbu pod nazivom „Životinjsko carstvo – Animalni svet na delima iz istorijsko-umetničke zbirke Narodnog muzeja Požarevac“. Izložba je otvorena do 27. marta. Ulaz je slobodan.
Autor izložbe Marina Radosavljević, viši kustos Narodnog muzeja Požarevac, rekla je da su odabrana dela sa animalističkim motivima iz zbirke koja se do sada nisu izlagala u okviru tematskih izložbi – Mihaila Petrova, Ante Abramovića, Todora Stevanovića, Miodraga Nagornog, Balše Rajčevića, Tamare Rakić, Stevana Kitića i drugih.
Životinje kroz istoriju ne samo da su pružala hranu i društvo ljudima, već su služila i kao izvor beskrajne inspiracije za umetnike.
Prikaz životinja je krasio zidove pećina, dekorisao grnčariju i listove knjiga, ulepšavao platna i na taj način iznosio veličinu i misteriju prirodnog sveta na uvid.
Animalni svet je ostao vitalna komponenta svih umetnosti u svim kulturama. Izloženi radovi nastajali su u periodu od 1942. do 2007. godine.
Rađeni su različitim tehnikama, od crteža grafitnom olovkom na papiru, preko akvarela, tempere, ulja na platnu do kombinovanih tehnika na različitim podlogama. Životinjski svet je prikazan pojedinačno ili kao sastavni deo drugih tema poput mrtve prirode, pejzaža, fantastičnih kompozicija.
Umetnici su zaokupljeni kako domaćim životinjama, tako i divljim. Preovlađuju realističke i asocijativne predstave ptica, riba, konja, krava, životinja pripitomljenih i bliskih ljudima.
Govoreći o postavci, Marina Radosavljević, dodala je da među izloženim delima treba izdvojiti rad akademika Todora Stevanovića „Gavran II“ koji je zaokupljen znakovnim likovnim jezikom težeći holizmu. Delom „Život se iznova rađa“ Miodrag Nagorni ostaje u sferi fantastike i kosmičkih kretanja, dok Ante Abramović realistične motive poput „Mrtve prirode sa fazanom“ sagledava u duhu impresionizma i kolorizma. Mihailo Petrov, rodonačelnik srpske moderne grafike, radio je u širokom rasponu stilskih varijanti, njegov „Motiv iz Stiga“ sa prikazom krava ostaje u kolorističkom rešenju. Međurepublička razmena ideja i dela između jugoslovenskih umetnika pospešivala se 70-tih i 80-tih godina HH veka, zbog čega je odabir radova sa animalnim motivima prisutan i kod hrvatskih i slovenačkih umetnika iz istorijsko-umetničke zbirke: Slave Striegla, Ivana Lovrenčića, Vladimira Makuca.
Izložba „Životinjsko carstvo“ podstiče na duboko promišljanje o odnosu između čoveka i prirode. Svojevrsni je apel za delovanje - posmatrač postaje glavni nosilac postavke jer je pozvan da razmisli i reaguje na ekološke izazove koji se pojavljuju pred njim svakodnevno.